Alles wat je moet weten over het payroll contract

Marcel Dol • 08 april 2022 • Payrolling

Een payroll contract is een arbeidsovereenkomst die door een payroll organisatie wordt verstrekt aan medewerkers. Als een bedrijf samenwerkt met een payroll organisatie dan verzorgt het bedrijf of opdrachtgever zelf de werving en selectie van nieuwe medewerkers

20200708 payroll contract 540x405 copy

Overweeg je over te stappen op payrolling of krijg je als medewerker een payroll overeenkomst? We kunnen ons voorstellen dat je hier vragen over hebt. Sinds 2020 hebben medewerkers met een payroll contract exact dezelfde arbeidsvoorwaarden als medewerkers die direct bij de werkgever in dienst zijn. Maar wat is dan het verschil? En wat zijn de voor- en nadelen?

Alles wat je moet weten over het payroll contract

Wat is een payroll overeenkomst?

Wanneer een bedrijf samenwerkt met een payroll organisatie, komt de medewerker in dienst van de payroll organisatie. Het bedrijf (de opdrachtgever) blijft verantwoordelijk voor leiding en toezicht op de werkvloer. Om deze relaties goed vast te leggen wordt een payroll overeenkomst gebruikt in plaats van een reguliere arbeidsovereenkomst. In een reguliere arbeidsovereenkomst worden twee partijen genoemd (werkgever en werknemer), in een payroll overeenkomst drie, namelijk:

Driehoeksverhouding payroll overeenkomst

Werknemer

De werknemer is in dienst bij de payroll organisatie, maar werkt bij de opdrachtgever. De opdrachtgever is het bedrijf waar de werkzaamheden worden uitgevoerd. Payroll medewerkers kunnen niet bij een andere opdrachtgever worden ingezet.

Payroll organisatie

De payroll organisatie is verantwoordelijk voor tijdige en correcte betaling van het salaris aan de payroll medewerkers. Daarnaast is de payroll organisatie ook verantwoordelijk voor   contractbeheer, pensioenaangiftes, afdrachten van werkgeverspremies en verzuimbegeleiding. Ziekmeldingen moeten daarom door de medewerker zowel bij de opdrachtgever als aan de payroll organisatie worden doorgegeven. 

Opdrachtgever / inlener

De opdrachtgever is verantwoordelijk voor de werving en selectie en draagt haar medewerkers over aan de payroll organisatie. Omdat payroll medewerkers en eigen medewerkers dezelfde arbeidsvoorwaarden hebben, moet de payroll organisatie vooraf weten welke arbeidsvoorwaarden de eigen medewerkers van de opdrachtgever hebben.

Een payroll contract voor bepaalde tijd of onbepaalde tijd? Dit zijn de regels

Een payroll contract volgt de cao-voorwaarden van de opdrachtgever, de feitelijk werkgever. Een medewerker met een payroll contract heeft dus dezelfde primaire en secundaire arbeidsvoorwaarden als medewerkers in dienst van de opdrachtgever. 

Ketenregeling

Net als bij een reguliere arbeidsovereenkomst, moet bij de de payroll overeenkomst de ketenregeling worden gehanteerd. Dit houdt in dat een medewerker maximaal 3 contracten voor bepaalde tijd kan ontvangen in een periode van maximaal 3 jaar, voordat hij recht heeft op een contract voor onbepaalde tijd. Het is een payroll organisatie niet toegestaan om de uitzend cao te hanteren.

Opvolgend werkgeverschap

Heeft een medewerker eerst via een payroll organisatie gewerkt en gaat hij vervolgens rechtstreeks bij de werkgever in dienst? En blijft hij dezelfde of gelijksoortige werkzaamheden uitvoeren? Dan is sprake van opvolgend werkgeverschap. De opgebouwde rechten moeten dan mee worden genomen. De contracten bij het payroll bedrijf tellen dan dus mee om te bepalen of een medewerker al recht heeft op een contract voor onbepaalde tijd.

Voordelen en nadelen van een payroll contract

Ok, een medewerker met een payroll overeenkomst heeft dus dezelfde arbeidsvoorwaarden als een medewerker die direct bij een werkgever in dienst is. In die zin is er geen verschil, maar wat zijn dan de voor- en nadelen?

Voordelen

Als werkgever hoef je informatie over gewijzigde wet- en regelgeving niet meer bij te houden, dat doet de payroll organisatie voor je. Hiermee bespaar je jezelf tijd en kun je je volledig richten op je bedrijf en je medewerkers. Ook hoef je je geen zorgen meer te maken over verzuimkosten en verzuimbegeleiding. Dat valt onder de verantwoordelijkheid van de payroll organisatie. Je ontvangt maandelijks of wekelijks, net wat je afspreekt, een factuur voor de salarissen van de medewerkers en de dienstverlening van het payroll bedrijf. De rest wordt door het payroll bedrijf geregeld.

Nadelen

Heb je nu medewerkers direct bij je in dienst en gaan deze over naar een payroll organisatie? Deze verandering kan voor je medewerkers voelen als een nadeel. Voor hen kan het toch voelen als ‘minder betrokken’ of ‘minder onderdeel van’. Door je medewerkers goed te informeren over de veranderingen, kun je deze gevoelens in veel gevallen wegnemen en zal de overstap naar de payroll organisatie soepel verlopen. 

Voorbeeld van een payroll contract

Download hier een voorbeeld van een payroll overeenkomst voor bepaalde tijd:

Payroll contract opzeggen, hoe werkt het?

Opzeggen van een payroll overeenkomst werkt hetzelfde als bij een arbeidsovereenkomst tussen werkgever en werknemer.

Bepaalde tijd

Een overeenkomst voor bepaalde tijd kan in basis niet tussentijds worden opgezegd; niet door de werkgever en niet door de werknemer. Wat kan er wel?

  • Opzeggen in de proeftijd
  • Ontslag (via UWV of kantonrechter)
  • Wederzijds goedvinden (medewerker heeft geen recht op WW)

Onbepaalde tijd

Een werknemer kan opzeggen met inachtneming van de wettelijke (of in overeenkomst vastgelegde) opzegtermijn, zonder opgaaf van reden.

De werkgever moet toestemming van het UWV of de kantonrechter hebben om op te mogen zeggen. Ook hier met inachtneming van de wettelijke opzegtermijn.

Profiteren van een foutloos payroll contract? Dan kies je voor Payper!

Onze medewerkers gaan graag met jou het gesprek aan over de mogelijkheden van optimale payroll dienstverlening binnen jouw bedrijf. Benieuwd wat een goede payrolling integratie binnen jouw bedrijf kan doen? Onze adviseurs staan geheel vrijblijvend voor jou klaar om hier een keer over te sparren!

over de auteur

Marcel Dol

Sinds 2020 algemeen directeur bij Payper. Bewezen staat van dienst in HR en recruitment. Krachtige business development professional gespecialiseerd in Payroll, Personeelsmanagement, Sales en Sales Management.

Wij gebruiken cookies om u de beste online ervaring te bieden. Door akkoord te gaan, accepteert u het gebruik van cookies in overeenstemming met ons cookiebeleid.

Privacy Settings saved!
Privacy-instellingen

Wanneer u een website bezoekt, kan deze informatie in uw browser opslaan of ophalen, meestal in de vorm van cookies. Beheer hier uw persoonlijke Cookie Services.

Deze cookies zijn nodig om de website te laten functioneren en kunnen niet uitgeschakeld worden.

Om gebruik te maken van deze website zijn volgende technische cookies vereist
  • wordpress_test_cookie
  • wordpress_logged_in_
  • wordpress_sec
  • __cfruid

Decline all Services
Accept all Services