Payroll als onderdeel van je HRM, hoe werkt dat?

Marcel Dol • 08 november 2022 • Payrolling

Natuurlijk wil je personeel zo slim mogelijk inzetten. Maar tegelijk wil je ook goed voor je personeel zorgen. Heb je weleens gedacht aan payrolling?

payroll als onderdeel van je hrm hoe werkt dat

Natuurlijk wil je personeel zo slim mogelijk inzetten. Maar tegelijk wil je ook goed voor je personeel zorgen. Heb je weleens gedacht aan payrolling? Binnen je personeelsbeleid kan payroll een belangrijk onderdeel worden. Want met deze flexibele arbeidsvorm geef je de administratieve lasten en werkgeversrisico’s uit handen en zijn je personeelszaken altijd goed geregeld. Terwijl je tegelijkertijd zeer wendbaar bent.

Human Resource Management (HRM) en payroll – een slimme keuze

Met payroll word je ontzorgd in je personeels- en loonadministratie. Je neemt zelf je mensen aan, maar wij nemen ze over op onze loonlijst. Payper wordt dan juridisch de werkgever en regelt alle administratieve- en juridische HR-zaken. Maar ook de werkgeverslasten nemen wij van je over. Bijvoorbeeld het verzuimmanagement en de -administratie van zieke medewerkers. Met payroll heb je dus wel je personeel, maar niet de administratieve lasten. En geen werkgeversrisico’s. Dit geeft je meer rust en zekerheid. Ideaal bij veranderende (markt)omstandigheden.

Payroll populaire HRM-keuze in sectoren met veel flexibel personeel

Sectoren waar veel flexibel personeel ingezet wordt, bijvoorbeeld omdat er (seizoens)pieken zijn, hebben het grootste profijt van payroll. Want bij veel parttimers en oproepkrachten is de administratieve last meestal erg hoog ten opzichte van de gewerkte uren. Daarnaast blijkt ook de vermindering van de werkgeversrisico’s een belangrijke reden om te kiezen voor payroll. Dit gebeurt dan ook volop in sectoren als: de horeca, evenementen, zorg, schoonmaak, productie, bouw en detailhandel.

Hoe zet je payroll effectief in als centraal onderdeel binnen je HR?

Om slimmer te werken in HR wordt vaak ook gebruik gemaakt van een HRM-systeem, waarmee je terugkerende taken versimpelt en automatiseert. Maar je HR-taken uitbesteden door payrolling, zorgt eveneens voor veel voordelen. Het bespaart je veel tijd en de kwaliteit en continuïteit van jouw HR-administratie zijn geborgd. Bovendien houd je grip op je personeelskosten dankzij een heldere prijsstelling (prijs per uur per medewerker).

Wil je payroll inzetten als vast onderdeel van je HRM? Dat werkt dan als volgt:

  1. Je verzorgt zelf de werving en selectie.
  2. Payper neemt de medewerkers van je over en wordt juridisch de werkgever.
  3. Payper regelt alle administratieve- en juridische HR-taken (zoals arbeidscontracten, personeelsadministratie, salarisbetalingen, premie-afdrachten, verzekeringen en pensioen).
  4. Je betaalt een vaste prijs per uur per medewerker, maar alleen voor gewerkte uren (Is een medewerker ziek? Dan zijn die kosten voor Payper.)
  5. De aansturing op de werkvloer en de arbeidsvoorwaarden zijn bij payroll medewerkers gelijk aan die van vaste medewerkers. Op de werkvloer verandert er dus niks.

Waar moet je rekening mee houden bij payrolling als onderdeel van je HR?

  • Je zorgt zelf voor de werving en selectie van je medewerkers, niet het payrollbedrijf. Dit is een voorwaarde voor payrolling.
  • Jouw organisatie voert zelf de aansturing van de payrollmedewerkers uit.
  • De arbeidsvoorwaarden van payrollmedewerkers zijn gelijk aan die van vaste krachten. Wanneer je als werkgever op de werkvloer zorgt voor transparantie en gelijke behandeling, is er dus geen verschil merkbaar,.

Hebben payroll medewerkers HR-vragen? Dan staat er altijd een HR-specialist van Payper klaar om deze te beantwoorden. Ook voor jou als werkgever staan we klaar, bij juridische vragen bijvoorbeeld. Of als je eens wil sparren over een HR-vraagstuk.

>>> Lees meer over de payroll constructie

Payroll succesvol in je HRM integreren? Kies voor Payper!

Een slim personeelsbeleid opzetten, waar payroll onderdeel van uitmaakt? Wij weten hier alles van. En helpen je graag met specifiek advies voor jouw situatie. Snel eens kennismaken? Neem contact met ons op!

Contactformulier

over de auteur

Marcel Dol

Sinds 2020 algemeen directeur bij Payper. Bewezen staat van dienst in HR en recruitment. Krachtige business development professional gespecialiseerd in Payroll, Personeelsmanagement, Sales en Sales Management.

Wij gebruiken cookies om u de beste online ervaring te bieden. Door akkoord te gaan, accepteert u het gebruik van cookies in overeenstemming met ons cookiebeleid.

Privacy Settings saved!
Privacy-instellingen

Wanneer u een website bezoekt, kan deze informatie in uw browser opslaan of ophalen, meestal in de vorm van cookies. Beheer hier uw persoonlijke Cookie Services.

Deze cookies zijn nodig om de website te laten functioneren en kunnen niet uitgeschakeld worden.

Om gebruik te maken van deze website zijn volgende technische cookies vereist
  • wordpress_test_cookie
  • wordpress_logged_in_
  • wordpress_sec
  • __cfruid

Decline all Services
Accept all Services