Ziekteverzuim voorkomen is beter dan genezen – 5 tips

Susan Havermans • 26 oktober 2022 • Re-integratie & Verzuim

Naast ziekmeldingen door griep en corona, worden ook psychische klachten, als gevolg van een langdurig hoge werkdruk, vaak als reden voor de verzuimmelding gegeven. Daarom is het belangrijk om goed op je medewerkers te letten.

ziekteverzuim voorkomen beter dan genezen

Het is niet ongewoon dat het ziekteverzuim in het najaar oploopt. Maar doordat veel organisaties kampen met een personeelstekort, wordt de werkdruk binnen bedrijven hierdoor nu nog sterker gevoeld dan andere jaren.

Naast ziekmeldingen door griep en corona, worden ook psychische klachten, als gevolg van een langdurig hoge werkdruk, vaak als reden voor de verzuimmelding gegeven. Daarom is het belangrijk om goed op je medewerkers te letten. In dit artikel geven we je tips waarmee je het ziekteverzuim in jouw organisatie kunt voorkomen of terugdringen.

Op zoek naar nog meer tips? Lees ook ons artikel: Ziekteverzuim onder controle met deze tips

Tip 1:

Maak tijd voor je mensen, hoe druk je ook bent

Wees betrokken en oprecht geïnteresseerd. Vraag regelmatig hoe het met je medewerkers gaat en maak dan ook echt tijd voor een praatje. Tijdens deze gesprekken merk je veranderende situaties sneller op en voorkom je toekomstig ziekteverzuim. Besteed in ieder geval aandacht aan de volgende signalen:

  • Je medewerker geeft aan dat hij psychische of fysieke klachten heeft
  • Je medewerker geeft aan dat er (financiële) problemen in het privéleven zijn
  • Collega’s vertellen dat het niet goed gaat met een collega
  • Je medewerker ziet er vermoeid en verwaarloosd uit
  • Je medewerker reageert kortaf, angstig, prikkelbaar of juist stilletjes en besluiteloos
  • Het gedrag van je medewerker verandert, je ziet bijvoorbeeld verminderde prestaties of verminderde omgang met collega’s of klanten

Tip 2:

Zorg voor een gezonde en veilige werkomgeving

Deze tip heeft betrekking op zowel de fysieke werkomgeving als op hoe veilig medewerkers zich voelen op hun werk.

Stroomkabels waar medewerkers overheen kunnen struikelen, geblokkeerde nooduitgangen of een leidinggevende die neerbuigende opmerkingen maakt; ze dragen allemaal bij aan een onveilige werkomgeving.
Neem de signalen serieus, bedank je medewerker voor het melden van het signaal, pak het probleem aan en koppel het resultaat terug. Let ook op de volgende punten:

  • Ervaren medewerkers voldoende afwisseling in werkzaamheden, zijn je medewerkers tevreden of ervaren zij veel werkdruk?
  • Hoe is de relatie tussen leidinggevende en medewerkers?
  • Hoe is de onderlinge werksfeer tussen collega’s?
  • Hoe verloopt de communicatie?
  • Ervaren medewerkers grensoverschrijdend gedrag?

Tip 3:

Laat medewerkers met verkoudheidsklachten thuis(werken)

Voor kantoorpersoneel is het inmiddels vanzelfsprekend: heb je verkoudheidsklachten, dan werk je thuis om je collega’s niet te besmetten. En ook al geeft een coronatest een negatieve uitslag, je blijft thuiswerken tot je klachten over zijn.

Maar voor legio werknemers is thuiswerken simpelweg niet mogelijk. Winkelpersoneel, horecamedewerkers, zorgpersoneel, bouwvakkers, vakkenvullers, noem maar op. Door het personeelstekort voelen deze medewerkers zich regelmatig onder druk gezet om toch te komen werken als ze hoesten of snotteren.

Verkoudheidsklachten (neusverkoudheid, hoesten, verhoging en koorts) kunnen in een later stadium corona blijken te zijn. Wanneer je medewerkers met klachten toch laat werken, geef je het virus de kans om zich te verspreiden onder je medewerkers. Van corona kunnen mensen erg ziek worden en in sommige gevallen zelfs langdurig ziek. Laat je medewerkers met klachten thuis, dan voorkom je verdere besmetting binnen je bedrijf.

Tip 4:

Wees flexibel

Privé verplichtingen, zoals de zorg voor een kind of andere naaste, zorgen bij medewerkers regelmatig voor werkstress.

Overleg met je medewerker wat jullie beiden kunnen doen in situaties waarin de medewerker vanwege privé omstandigheden niet kan werken. Kan de medewerker de werkzaamheden misschien op een ander moment uitvoeren? Of kunnen voor de toekomst vaste werktijden en -dagen worden afgesproken zodat een kind bijvoorbeeld naar de kinderopvang kan?

Ook in het geval van ziekte of overlijden van een naaste is het goed om met de medewerker af te stemmen wat de beste oplossing voor de situatie is. Denk aan oplossingen zoals: inzetten van verlofuren -dagen, onbetaald verlof, bijzonder-, calamiteitenverlof of kortdurend zorgverlof (let op: bij kortdurend zorgverlof kunnen de regels afwijken per CAO)

Tip 5:

Bevorder vitaliteit en duurzame inzetbaarheid

Medewerkers met een gezonde levensstijl melden zich minder vaak ziek. Bevorder gezonde gewoonten door bijvoorbeeld een stoppen-met-roken-challenge te starten. Of vergroot in één klap de teamspirit door met je bedrijf mee te doen aan een (sport)evenement.

Ook het aanbieden van trainingen en opleidingen, past bij het bevorderen van duurzame inzetbaarheid en kan ervoor zorgen dat medewerkers met meer plezier werken en zich daarom minder snel ziek melden.

Vitaliteit en duurzame inzetbaarheid eBook

Wil je meer tips rondom vitaliteit en duurzame inzetbaarheid? Download gratis ons eBook.

over de auteur

Susan Havermans

Als Casemanager verzuim houdt Susan zich bezig met de begeleiding van verzuimende medewerkers die via Payper aan het werk zijn. Zij is de schakel tussen de medewerker, de arbodienst, het UWV en de opdrachtgever en heeft de totale regie bij alles wat daarbij komt kijken.

Wij gebruiken cookies om u de beste online ervaring te bieden. Door akkoord te gaan, accepteert u het gebruik van cookies in overeenstemming met ons cookiebeleid.

Privacy Settings saved!
Privacy-instellingen

Wanneer u een website bezoekt, kan deze informatie in uw browser opslaan of ophalen, meestal in de vorm van cookies. Beheer hier uw persoonlijke Cookie Services.

Deze cookies zijn nodig om de website te laten functioneren en kunnen niet uitgeschakeld worden.

Om gebruik te maken van deze website zijn volgende technische cookies vereist
  • wordpress_test_cookie
  • wordpress_logged_in_
  • wordpress_sec
  • __cfruid

Decline all Services
Accept all Services