Zo krijg je ziekteverzuim beter onder controle

Wendy Kielen • 06 december 2021 • Re-integratie & Verzuim

Ziekteverzuim; iedere ondernemer met personeel heeft er mee te maken. Maar hoe pak je je verzuimproblematiek zo goed mogelijk aan? Onze casemanager verzuim geeft 5 handige tips.

Zo krijg je ziekteverzuim beter onder controle

Iedereen wil zijn verzuimende medewerkers graag zo snel mogelijk weer aan het werk hebben. Maar hoe komt je er nou achter waar de kern ligt van de verzuimproblematiek? En nog belangrijker; hoe pak je die problematiek dan zo goed mogelijk aan?

In ons blog ‘Samenwerken aan het re-integratietraject van zieke medewerkers’ kon je al lezen wat onze casemanager verzuim nou eigenlijk precies doet. In dit artikel geeft zij je 5 tips om je ziekteverzuim beter onder controle te krijgen.

Zie je vooral kort verzuim of is het de hoeveelheid langdurig zieken waar je je zorgen over maakt? Ze vragen ieder om een verschillende aanpak. Onze casemanager verzuim deelt een aantal praktische tips:

IN DIT ARTIKEL

  1. Herken de signalen van mogelijk verzuim
  2. Maak ziekmelden niet té gemakkelijk
  3. Voorkom ‘baaldagen’
  4. Verkort de verzuimperiode
  5. Controleer regelmatig je verzuimprotocol

Tip 1: Herken de signalen van mogelijk ziekteverzuim

Een open deur misschien, maar voorkomen is beter dan genezen. Een ziekmelding komt vaak als een verrassing. Toch hoeft dat niet altijd zo te zijn als je weet waar je op moet letten.

20210705 misverstand 1 540x405 copy

Als je goed let op de signalen van ziekte­verzuim en deze vroegtijdig herkent, kun je samen met je werknemer op zoek gaan naar een oplossing en uitval voorkomen.

Een aantal van die signalen zijn:

  • Afnemend werkplezier
  • Werkstress
  • Conflict met collega’s
  • Klachten over de werkplek
  • Privé problemen

Deze signalen hoeven uiteraard niet altijd te wijzen op dreigend ziekte­verzuim, maar ze kunnen wel een indicator zijn dat er iets aan de hand is. Maak ze bespreekbaar, stel vragen en toon oprechte interesse.

Tip 2: Maak ziekmelden niet té gemakkelijk

Is er binnen jouw organisatie sprake van een hoog aantal kortdurend verzuimers? Werk dan aan het verhogen van de verzuimdrempel.

Voor iedereen ligt het moment om zich ziek te melden anders. Iemands karakter en motivatie spelen daarbij uiteraard een belangrijke rol. Maar hoe gemakkelijk is het voor een medewerker om zijn ziekmelding door te geven?

Als een medewerker zich, zonder enig persoonlijk contact, online kan ziekmelden, dan kun je je voorstellen dat de drempel om dit te doen als ‘niet zo hoog’ ervaren wordt.

Is de afspraak echter dat de medewerker telefonisch contact opneemt met zijn direct leidinggevende, dan zal deze zich minder gemakkelijk ‘zomaar’ ziekmelden. Een eenvoudige manier om de verzuimfrequentie voor kort verzuim omlaag te krijgen. 

20200623 als payroll niet meer bestaat 540x405

Tip 3: Voorkom ‘baaldagen’

Een andere manier om de verzuimfrequentie voor kort verzuim omlaag te krijgen is door de verzuimgelegenheid te verkleinen.

payper payrolling dancer

Dergelijke maatregelen tellen mee in de afweging die een werknemer maakt om zich al dan niet ziek te melden. Ze kunnen een hulpmiddel zijn om ‘baaldagen’ voorkomen.

  • Zijn er bepaalde sancties zoals wachtdagen of verzuimcontroles? 
  • Of vanuit een positief oogpunt; krijgen medewerkers een bonus (bijvoorbeeld extra vakantiedag) wanneer ze zich een jaar lang niet hebben ziekgemeld?

Tip 4: Verkort de verzuimperiode

Heb je binnen jouw organisatie eerder een hoog langdurig verzuim? Werk dan juist aan het verlagen van de hersteldrempel, zodat medewerkers weer eerder aan de slag kunnen.

Zet bijvoorbeeld tijdig een bedrijfsarts in of bied een langdurig zieke medewerker passende arbeid aan. Ook kun je denken aan het inzetten van interventies of het starten van (op advies van de bedrijfsarts) een tweede spoortraject.

Ook het voeren van (frequent) verzuimgesprekken kan een medewerker helpen eerder aan de slag te gaan. Misschien zijn er conflicten op de werkvloer waardoor de drempel om terug te keren groter is? Wees bovendien alert op ziekte bij tijdelijke contracten.

Tip 5: Controleer regelmatig je verzuim-protocol

Zet een casemanager verzuim in om het verzuim te controleren en te begeleiden en toets regelmatig of je verzuimprotocol nog wel optimaal functioneert.

content marketeer 1500x1000 copy

Is er binnen je organisatie sprake van extra lang verzuim (langer dan 1 jaar) en vermoed je dat de werkhervattingsdrempel te hoog is? Laat dan bijvoorbeeld de bedrijfsarts demedicaliseren van het verzuim beoordelen.

Demedicaliseren betekent dat:

  • Eerder over verzuim wordt gesproken dan over ziekte
  • Eerder wordt gekeken naar mogelijkheden dan naar klachten
  • Eerder wordt gesproken met een arbeidsdeskundige dan met een arts

Wil je weten wat goede oplossingen zouden zijn voor jouw organisatie? Heb je verzuim gerelateerde vragen waar je graag een antwoord op wilt? We willen er graag eens met je over sparren. Laat je gegevens achter en we nemen zo snel mogelijk contact met je op.

over de auteur

Wendy Kielen

Als Casemanager verzuim houdt Wendy zich bezig met de begeleiding van verzuimende medewerkers die via Payper aan het werk zijn. Zij is de schakel tussen de medewerker, de arbodienst, het UWV en de opdrachtgever en heeft de totale regie bij alles wat daarbij komt kijken.

Wij gebruiken cookies om u de beste online ervaring te bieden. Door akkoord te gaan, accepteert u het gebruik van cookies in overeenstemming met ons cookiebeleid.

Privacy Settings saved!
Privacy-instellingen

Wanneer u een website bezoekt, kan deze informatie in uw browser opslaan of ophalen, meestal in de vorm van cookies. Beheer hier uw persoonlijke Cookie Services.

Deze cookies zijn nodig om de website te laten functioneren en kunnen niet uitgeschakeld worden.

Om gebruik te maken van deze website zijn volgende technische cookies vereist
  • wordpress_test_cookie
  • wordpress_logged_in_
  • wordpress_sec
  • __cfruid

Decline all Services
Accept all Services