Vinden en behouden van personeel. Retentie is het nieuwe recruitment
6:41
Skip to content

Vinden en behouden van personeel. Retentie is het nieuwe recruitment

Het vinden  van personeel was al lastig en wordt steeds lastiger. Demografische ontwikkelingen, Gen-Z, mis-match op de arbeidsmarkt en flexibilisering van de arbeidsmarkt. Allemaal redenen die er voor zorgen dat de krapte blijft en groter wordt.

Wie zoekt er nog werk?

Als je het afzet tegen het aantal werklozen momenteel, kan je stellen dat 3% van de mensen een baan zoekt. Maar uiteraard is het getal anders. Want er zijn toch echt wel meer mensen die open staan voor ander werk. Latent werkzoekenden noemen we dat. Mensen die op zichzelf goed zitten in hun huidige baan, maar op een van de volgende aspecten open staan of in ieder geval gevoelig zijn voor aanbiedingen.

  • Carrièreontwikkeling en groei
  • Salaris en arbeidsvoorwaarden
  • Werk-privé balans
  • Bedrijfscultuur
  • Arbeidsomstandigheden
  • Persoonlijke redenen
  • Innovatie en technologie
  • Onzekerheid over de toekomst
  • Status en erkenning

 

Meer dan 50% van de medewerkers is LATENT werkzoekend. Dit geldt dus ook voor jouw werknemers!

 

Retentie is het nieuwe recruitment

Daarom pleiten wij ervoor om de nadruk te leggen op het behoud van werknemers in plaats van de nadruk op het werven van werknemers. En vooral de werknemers die bij je werken het verhaal te laten vertellen waarom het zo leuk of fijn is om bij jou te werken.

Dat betekent dus dat je op alle punten van de vorige alinea bedachtzaam moet zijn en deze hoog op de agenda dient te hebben staan.

Hoe doe je dat: praktische punten

Informeer iedereen. Denk hierbij aan nieuwsbrieven naar het personeel, uitjes, VRIMIBO, teamsessies.

Betaal ze nou eens goed. En kijk niet naar de CAO. Retentie is goedkoper dan recruitment.

Luister en huiver. Ben in gesprek met je mensen. Sta open voor kritiek en deel gegeven kritiek met iedereen.

Zorg voor een goede intern communicatiemethode. Gebruik hiervoor software. Slack of andere handige tools.

Reageer snel, los zaken op, laat het niet liggen. Verschuil je niet achter een hiërarchie.

Het is GEEN HR aangelegenheid. De grootste fout, "ja dat moet HR maar regelen hoor" Iedereen binnen je bedrijf levert een bijdrage. HR faciliteert.

 

Employe Branding

"Als we maar genoeg aan Employer Branding doen komen de mensen vanzelf". Nou geloof me "Plaatjes (of 'grappige slogans') vullen geen gaatjes" 

Het is geen MARKETINGKLUS! Maar een klus die van en voor iedereen die bij het bedrijf werkt!

Waar moet je op letten?

Maak verhalen van en met werknemers en delen die handel! Socials, als Facebook en Instagram, je website, op je vinden-bij pagina. Daar gaat het om.

Laat zien wat het werk inhoudt. Geef niet alleen aan welke diploma's, instelling, achtergrond etc je verwacht. Maar laat nou eens echt zien wat het werk inhoudt. Maak video's.

Laat zien wat het werk oplevert. Een baan levert altijd iets op. Of het is een bijdrage leveren aan een mooi eindproduct. Of door je werk kan je privé meer doen dan voorheen. Of heb je meer vrienden. Vaak erg persoonlijk, maar wel super relevant!

Reviews van werknemers! Medewerkers beoordelen ons met een 9.3! Hoe lekker is dat!

 

En als we dan sollicitanten hebben..

En als al deze inspanningen je sollicitanten oplevert, komt het volgende om de hoek krijgen. 

Reager snel, heel snel! Kijk je bent niet de enige, dat moge duidelijk zijn. De werkgever die laat zien echt er voro te gaan, maakt de meeste kans.

Overdonder ze, maak indruk! Informeer vanaf moment 1 met content, arbeidsvoorwaarden, verhalen van collega’s, professioneel.

Betrek collega's bij de gesprekken. Met de baas werk je over het algemeen het minste samen. Dus zorg ervoor dat je bij de gesprekken collega's betrekt. Deze kunnen het beste uitleggen wat het werk inhoudt EN stellen vragen die jij (als baas) helemaal niet weet.

Regel een ATS (Applicant Tracking System). Werk niet met sollicitaties die in een mailbox van iemand terecht komen en verwerk het vooral niet in een spreadsheet. Maar regel een (eenvoudig) ATS (Monday is ook uitermate geschikt), zodat je goed kunt volgen en vooral opvolgen.

 

Behandel sollicitanten als klanten

De vacature is ingevuld. Zo en klaar! Lekker alles laten vallen en als er weer een vacature is beginnen we gewoon weer helemaal opnieuw.

Informeer ze

Prospects en klanten blijven we tot in den treure "lastig" vallen met aanbiedingen en ontwikkelingen. Waarom doen we dit niet ook met sollicitanten? Het zou toch geweldig zijn om mensen die bij je hebben gesolliciteerd te blijven informeren over de ontwikkelingen bij jouw bedrijf en leuke verhalen van medewerkers te lezen. Je weet het, latent hè. Dus als er dan weer een deurtje openstaat, zullen ze in ieder geval aan jouw bedrijf denken. Vraag de sollicitanten uiteraard wel altijd om toestemming.

Blijf werven

Werven doe je niet alleen als je een vacature hebt. En een werken-bij pagina gaat je echt niet veel opleveren als je er geen aandacht aan geeft. Het spel vindt zich volledig online af. Dus blijf werven, maak gebruik van gratis jobboards. Daar zijn er genoeg van en zorgt ervoor dat jouw bedrijf altijd in de aandacht blijft. Gratis.

 

Stagiaires niet te vergeten!

Stagiaires is misschien wel de meest interessante doelgroep om je op te richten. Zorgt voor frisse aanwas binnen je bedrijf. Medewerkers die met open vizier kijken naar jouw bedrijf. Geef ze de ruimte, laat ze ontplooien. Jouw bedrijf ontplooit mee!

Een paar Tips & tricks

Biedt ze na de stage een bijbaan. Ze zoeken toch allemaal een bijverdiensten. Dan het liefst bij jou.

Behandel ze alsof ze al jaren bij je werken. Doe niet alsof ze nog niks weten. Ga er maar van uit dat zij slimmere ideeën hebben dan jij geef ze de kans.

Sluit ze niet uit. Team-uitjes, kerstgeschenken, bonussen. Doe niet zo flauw. Ook voor hen!

Geef gastcolleges. Trek de scholen in en vertel praktijkverhalen. Scholen zijn hier altijd naar op zoek en de perfecte manier om jouw bedrijf onder de aandacht te brengen.

Benader en betrek ze via social. Het speelt zich online af. Zorg voor aanwezigheid op social en vraag hen om oplossingen voor vragen of problemen binnen jouw bedrijf.

Stagiaire zoekt stagiaire-opvolging. Een stagiaire die bij je werkt kan het veel beter uitleggen en bevindt zich tussen de doelgroep. Je zult zien dat het werkt!

Benader ook de beïnvloeders. De ouders en andere mensen in hun kringetje zitten ook op social media. Betrek hen bij je werving!

 

Samenvattend

Deze tips helpen je anders te kijken naar werving. Meer naar de mensen binnen je bedrijf en deze kracht te benutten en in te zetten om de buitenwereld te informeren hoe het is om bij jouw bedrijf te werken.

Meer tips of wil je dat wij je hier verder mee helpen? Kijk op VINDEN MET AI voor onze oplossing voor het Vinden van personeel. En op naar ons platform FullCircle, voor het behoud van medewerkers.