Vanuit Breda de wijde wereld in

‘De groei van Payper gaat maar door en door.’

In vijftien jaar tijd van nul naar een beursgang en een omzet van 250 miljoen: in 2020 hoopt Payper die ambitie waar te maken, mede dankzij een succesvolle obligatie-emissie. Algemeen directeur Edwin Schaap gaat dieper in op de spectaculaire ontwikkeling van het Bredase payrollbedrijf.

“Vanaf de oprichting van ons bedrijf in 2005 waren wij de uitdager die zichtbaar en hoorbaar de strijd aanging met de grote jongens in onze branche. Met succes, we groeiden de eerste jaren steeds met dubbele cijfers. Nu zijn we zo ver dat we zelf tot de gevestigde orde behoren. Om een volgende stap te kunnen maken, was 2016 het jaar van de obligatie-uitgifte. We haalden daarmee 2,34 miljoen euro op. Met dat geld investeren we in onze automatisering én zijn we in staat hogere kredieten bij de bank te krijgen.

Bedrijfsovernames

Die kredieten zijn nodig om nog grotere klanten aan ons te binden. Salarissen verlopen bij ons via voorfinanciering. Er gaan enorme bedragen door het bedrijf heen. Als we doorgroeien, worden die alleen maar hoger en hebben we een hogere kredietlimiet nodig. Dankzij de uitgifte van obligaties hebben we nu voldoende werkkapitaal om de volgende stap te kunnen maken. Ons doel is om in 2020 een omzet van 250 miljoen te draaien en naar de beurs te gaan. Daarvoor zullen we ook overnames moeten doen. Bedrijven waaraan we ons spiegelen, hebben overigens vergelijkbare ambities. Payroll is een dienst met lage marges, we moeten het hebben van volume en aanvullende dienstverlening.

Nieuwe systemen

Onze branche is relatief jong, dat geldt ook voor softwarepakketten waarmee wordt gewerkt. Maar bij onze huidige statuur hoorde wat ons betreft een verdere professionalisering op dat vlak. Het afgelopen jaar hebben wij enorm geïnvesteerd  in nieuwe systemen. De medewerkers van Payper Labs, ons eigen ontwikkelbedrijf, hebben zes maanden lang keihard gebouwd aan een platform waarop onze klanten al hun HR-gegevens in één oogopslag kunnen inzien. Zo kunnen ze zelfstandig hun flexibele schil op de meest efficiënte manier inrichten. Dat scheelt hen tijd en dus geld. Hoewel  we het systeem pas net hebben geïmplementeerd, krijgen we al heel veel positieve reacties. Deze oplossing heeft nog niemand. Daar zijn we trots op. Dankzij dit niveau van dienstverlening zijn wij een interessante partner voor alle corporates, hoe groot of klein en uit welke sector dan ook. We zijn nu kansrijk bij grote acquisities, maar kunnen ook verder groeien binnen de huidige portefeuille. Bijvoorbeeld door meer vestigingen van een onderneming te bedienen, of juist meer mensen bij ons te laten onderbrengen. Uitzendbureaus werken bijvoorbeeld vaak met meerdere payrollbedrijven. De kans bestaat dat we ons aandeel dankzij onze professionele systemen kunnen vergroten.

 

Internationale ambities

We zitten met Payper op een sneltrein. Het is heel uitdagend om al rijdende onze diensten te verbeteren. In de loop van dit jaar willen we business partners door het hele land aansluiten zodat we fysiek altijd dichtbij zitten. Op het moment dat we naar de beurs gaan, moeten we kopieerbaar zijn: daarmee bedoel ik dat we Payper kunnen oppakken en in Frankrijk of Duitsland kunnen neerzetten. Het is voor ons heel interessant om ook de internationale markt te verkennen. Natuurlijk hebben we dan nog meer kapitaal nodig, maar via de beurs is het makkelijker om dat aan te trekken.

Breda en NAC

Zo zijn we altijd in beweging. Het sponsorschap van NAC hoorde wat ons betreft ook bij ‘de volgende stap’. De club helpt onze naamsbekendheid te vergroten en daardoor te groeien. Maar NAC heeft ook een hele gave businessclub. De contacten die we daar legden, hebben ons nadrukkelijk geholpen bij de uitgifte van de obligaties. Hoeveel we precies via het netwerk van NAC hebben opgehaald, kunnen we vanwege de privacy niet zeggen. Maar de keren nadat we een presentatie bij de club gaven –het was heel fijn dat we die mogelijkheid kregen- maakten we direct een sprong voorwaarts. Daar zijn we heel dankbaar voor. En we vinden het ook leuk, omdat we ons nog steeds een echt Bredaas bedrijf voelen. Want al worden we nog zo groot, we zijn verbonden met deze stad en deze club.”

Artikel uit BvO #14. mei-juni 2017
Tekst: Orkun Akinci. Beeld: Payper.