Wet- & regelgeving

Voldoen aan de wet- en regelgeving in de logistieke sector. Hoe regel je dat?

De arbeidsmarkt is misschien wel de grootste uitdaging voor de logistieke sector vandaag. Er is een flink tekort aan personeel en dat is voelbaar door het hele land. Het grootste tekort, in aantallen, betreft vrachtwagenchauffeurs.

Leestijd ongeveer

De arbeidsmarkt is misschien wel de grootste uitdaging voor de logistieke sector vandaag. Er is een flink tekort aan personeel en dat is voelbaar door het hele land. Het grootste tekort, in aantallen, betreft vrachtwagenchauffeurs. Wat schaars is, hoort duur te zijn. Toch geldt het niet voor chauffeurs. Door de minimale marges in de logistiek wordt er bespaard op vaste lasten, waaronder de personeelskosten. Gevolg is de aanwas van buitenlandse chauffeurs die voor minder dan het minimumloon te werk worden gesteld.

Ondanks de aanscherping van de wetgeving rondom de uitbetaling van het loon komt het dus nog steeds voor dat chauffeurs onderbetaald worden. Als werkgever wil je niet in deze situatie terecht komen. Maar hoe voorkom je fikse boetes en hoe zorg je ervoor dat chauffeurs niet weglopen naar werkgevers die goed werkgeverschap wel hoog in het vaandel hebben?

De risico’s van werkgeverschap

Het laatste kwartaal van 2018 stond voor de logistieke sector in het teken van cao onderhandelingen gericht op salaris. Zo zijn er stevige onderhandelingen geweest over de cao Beroepsgoederenvervoer en zijn de pakketbezorgers van PostNL in actie gekomen. Reden van beide onderhandelingen was het loon. Chauffeurs in de beroepsgoederenvervoer hebben de afgelopen jaren te weinig loon ontvangen over de vakantiedagen. PostNL pakketbezorgers worden niet conform cao verloond. Zo worden overuren niet vergoed, worden chauffeurs te laag ingeschaald en wordt er niet uitgekeerd bij vakantiedagen en ziekte.

Volg je niet de juiste regels dan kun je flink beboet worden. Zo moet PostNL, naast de boete ook het missende loon en overuren voor duizenden werknemers alsnog uitbetalen. De teller staat voorlopig op €8 miljoen, maar de eindafrekening kan pas worden opgemaakt als de rechter FNV gelijk geeft en het bedrijf zou gelasten alle werknemers op basis van de eigen urenadministratie het correcte loon uit te betalen.

Als ondernemer wil je dit natuurlijk voorkomen. Naast boetes van de inspectie van het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid krijg je ook te maken met ontevreden medewerkers. Het gevolg is dat chauffeurs en magazijnmedewerkers overstappen naar werkgevers die wel de regels volgen en correct en tijdig het salaris betalen.

Voorkomen is beter dan genezen

Maar hoe voorkom je hoge boetes en ontevreden chauffeurs? Door goed werkgeverschap uit te dragen en simpelweg de regels en wetgeving na te volgen. Hoe werkt het in de praktijk? Voor de logistieke sector is de cao Beroepsgoederenvervoer actief. In de cao zijn loonschalen opgenomen en chauffeurs moeten minimaal het cao-loon ontvangen. Dit geldt ook voor buitenlandse arbeidskrachten, tijdelijke krachten, invalkrachten, mensen met een 0-urencontract, thuiswerkers en mensen die voor stukloon werken. Naast het salaris heeft een medewerker recht op toeslagen, vakantiedagen en moet je ook vakantiegeld betalen, minimaal 8% van het bruto jaarloon.

Twijfel je over het toepassen van het juiste salaris dan kun je het laten controleren bij de brancheorganisatie. De hoogte van het minimumloon wordt elk half jaar vastgesteld. Je moet dan ook het loon aanpassen aan het nieuwe bedrag. Bovenop het reguliere salaris heeft een medewerker recht op toeslagen, vakantiedagen en moet je ook vakantiegeld betalen, minimaal 8% van het bruto jaarloon. Daarnaast bouwt een chauffeur ook pensioen op bij het pensioenfonds Vervoer. Als werkgever ben je verantwoordelijk voor je juiste afdrachten aan het pensioenfonds.

Het werkgeverschap: zelf doen of uitbesteden?

Je moet als ondernemer in de logistiek beschikken over een berg kennis wil je voldoen aan alle cao regels en wetgeving. Deze kennis moet je up to date houden in verband met de vele wijzigingen in de wet en cao. Het vraagt veel van je, voornamelijk tijd.

Je kunt je deze tijd besparen door de werkgeversrisico’s gedeeltelijk of compleet over te dragen aan een gecertificeerde partij. Als je kiest voor gedeeltelijk uitbesteden dan draag je de loonbetalingen over aan een administratiekantoor. Zij verwerken de salarissen en stellen loonstroken op. Je medewerkers blijven bij op je loonlijst staan en dus blijf je alle werkgeversrisico’s dragen.

Kies je ervoor om de complete werkgeversrisico’s uit te besteden dan ga je samenwerken met een payroll organisatie. Een gecertificeerd payrollbedrijf neemt het juridisch werkgeverschap van je over. Je geeft hiermee alle risico’s uit handen terwijl de payroll partner de complete administratie en verloning overneemt.

Je hebt hiermee de zekerheid dat je chauffeurs volgens de juiste cao regels en wetten worden uitbetaald. Op de werkvloer verandert er niets. Jij blijft je chauffeurs en magazijnmedewerkers aansturen zoals je gewend bent. En omdat de administratie uit handen is genomen heb je weer tijd over voor je medewerkers. Zo kun je die goed werkgever zijn die juist nieuwe chauffeurs aantrekt.

Benieuwd naar jouw logistieke mogelijkheden?

Onze medewerkers gaan graag met jou het gesprek aan over de mogelijkheden binnen jouw logistieke bedrijf. Benieuwd wat gedeeltelijke of volledige uitbesteding binnen jouw bedrijf kan doen? Onze adviseurs staan geheel vrijblijvend voor jou klaar om antwoord te geven op deze vraag!

wil je een adviesgesprek met een van onze consultants?

We vertellen je graag vrijblijvend hoe wij ‘zorgeloos payrollen’ voor jou kunnen waarmaken. Een half uurtje is genoeg want een goed idee heb je zo uitgelegd. Laat jouw gegevens achter en wij nemen contact met je op.

kim groot

bedankt voor jouw interesse in Payper.

Wanneer je je gegevens hieronder achterlaat neem ik binnenkort contact met je op om jouw wensen volledig vrijblijvend te bespreken.

Kim, relatiemanager bij Payper

Berichtdetails:

Datum publicatie: 1 maart, 2019
Gewijzigd: 1 maart, 2019
Leestijd:
Categorie: