
De flexbranche is volop in beweging. Recent nieuws over de financiële uitdagingen bij...
Vanaf 1 januari 2025 wordt de regelgeving rondom zzp’ers flink aangescherpt. De Belastingdienst gaat strenger controleren op schijnzelfstandigheid, en dat betekent meer risico’s voor jou als opdrachtgever. Want wat als jouw samenwerking met een zzp’er wordt gezien als een verkapt dienstverband? De financiële en juridische gevolgen kunnen groot zijn.
Met onze aanpak is er geen sprake meer van schijnzelfstandigheid. Wij nemen de administratieve rompslomp uit handen en zorgen ervoor dat je voldoet aan de wettelijke eisen, zodat jij je kunt focussen op ondernemen. Zonder zorgen.
De overheid wil schijnzelfstandigheid aanpakken. Hiermee willen ze kwetsbare werkenden beter beschermen en zorgen voor een eerlijk speelveld op de arbeidsmarkt. Dit betekent dat opdrachtgevers, zoals jij, meer verantwoordelijkheid hebben om te controleren of een zzp’er écht zelfstandig is.
Hiervoor is de Wet Deregulering Beoordeling Arbeidsrelaties (DBA) in het leven geroepen. Deze bestaat al sinds 1 mei 2016 en verving destijds de Verklaring Arbeidsrelatie (VAR). Het doel? Duidelijkheid creëren over de samenwerking tussen opdrachtgevers en zelfstandigen en schijnzelfstandigheid aanpakken.
Klinkt simpel, toch? Helaas niet. De wet legde meer verantwoordelijkheid bij opdrachtgevers en zzp’ers om zelf te bepalen of er sprake is van een dienstbetrekking. Dat leidde tot onrust en onzekerheid. Het resultaat? De handhaving werd grotendeels stilgezet.
Wat verandert er?
Vanaf 1 januari 2025 gaat de Belastingdienst de Wet DBA actief handhaven, de controle wordt geïntensiveerd. Dit betekent dat de Belastingdienst streng zal toetsen of er sprake is van schijnzelfstandigheid, waarbij een zzp’er eigenlijk als werknemer moet worden beschouwd. Als een zzp’er achteraf gezien toch als werknemer wordt beschouwd, kan dit leiden tot:
Goed om te weten: 2025 geldt als een overgangsjaar. Dit betekent dat er nog geen vergrijpboetes worden opgelegd, mits je kunt aantonen dat je serieus stappen onderneemt om schijnconstructies te voorkomen.
Let op!
Hoewel vergrijpboetes in 2025 achterwege blijven, kan de Belastingdienst alsnog loonbelasting en premies voor werknemersverzekeringen in rekening brengen via een naheffing. Dit als blijkt dat de arbeidsrelatie niet correct is ingericht. De naheffing gaat nooit verder terug dan 1 januari 2025.
Met andere woorden: zorg dat je zaken op orde hebt, want voorkomen is altijd beter dan corrigeren!
Met Payroll nemen wij de administratieve rompslomp uit handen en zorgen ervoor dat jouw werkenden voldoen aan de wettelijke eisen, zodat jij je kunt focussen op ondernemen zonder zorgen over schijnzelfstandigheid.
Hoe doen we dat?
Heel simpel: wij sluiten een overeenkomst met de werkende en zorgen dat hij of zij, net zoals je gewend bent, bij jou tewerk wordt gesteld als opdrachtgever. Wij nemen de HR taken uit handen. We bieden ondersteuning op gebieden zoals onboarding, contractbeheer, salarisadministratie en verzuimmanagement. Ons platform zorgt voor een soepel proces, waarbij alles geregeld is. Van contractondertekeningen tot salarisverwerking, je hebt altijd inzicht in wat er speelt.
Voor de zzp’er biedt payroll meer zekerheid, minder financiële risico’s en een stabielere werkomgeving. Het geeft je de kans om je volledig te richten op je werk, zonder de zorgen van administratie, verzekeringen en verschillende opdrachtgevers.
Voor de opdrachtgever biedt Payroll meer controle, stabiliteit en juridische zekerheid. Wij verminderen de risico’s van schijnzelfstandigheid, terwijl het helpt om kosten te beheersen en medewerkers meer te binden aan de organisatie.
Werknemers en werkgevers moeten helderheid hebben: werkt iemand écht als zzp’er, of is er eigenlijk sprake van loondienst? Schijnzelfstandigheid, waarbij een zzp’er eigenlijk een werknemer is, brengt namelijk risico’s met zich mee voor zowel de opdrachtgever als de werkende. Doe de check om verrassingen achteraf te voorkomen.