Bestormer van de flexmarkt

Oorspronkelijk verschenen in BvO – geschreven door Orkun Akinci

“Wat doet dat bedrijf dat prominent achterop de shirts van NAC staat eigenlijk precies?”

Het is een vraag die niemand over enkele jaren nog zal stellen, zegt algemeen directeur Edwin Schaap van het Bredase payroll bedrijf Payper. “Straks kunnen wij ons qua bekendheid meten met de bedrijven langs de Ring A10.”

De vaste waarde in flexibel werk, luidt de pay-off van Payper, wijzend op de veranderde werkverhoudingen op de markt. In een tijd waarin het aantal zelfstandige professionals enorm is gegroeid, willen bedrijven toch gebruik kunnen maken van hun expertise. En dan het liefst zonder de hoofdprijs te betalen. “Personeel is het belangrijkste goed van een onderneming”, legt algemeen directeur Edwin Schaap uit. “Tegelijk is het de grootste kostenpost waarop te besparen valt. Veel bedrijven willen vanwege pieken en dalen een deel van het werk graag outsourcen. Wij bieden daarvoor de juiste medewerkers. Door hen bij ons op de loonlijst te plaatsen, nemen we risico’s uit handen. We hebben een groot afzetgebied en kennen de markt. Is er tijdelijk minder werk, dan plaatsen we deze mensen elders. Ook het vraagstuk om iemand na twee jaar in vaste dienst te nemen, is niet aan de orde. Zolang hij voldoet, kan het bedrijf hem blijven inzetten. Omgekeerd is het voor een werknemer ook fantastisch om bij ons in dienst te zijn. Dat geeft zekerheid, want wij zetten niemand na twee jaar op straat.”

“Wij zetten niemand na twee jaar op straat.”

Snelle groei
Payper heeft zich in relatief korte tijd opgewerkt tot een toonaangevend bedrijf. Begon Schaap in 2005 nog vanuit huis, inmiddels zijn bij het payroll bedrijf uit Breda vijftig mensen in dienst en zijn er ruim 5000 man aan het werk bij 800 bedrijven. Payper won al diverse prijzen, zoals de Gouden FD Gazellen Award voor de sterkst groeiende middelgrote onderneming van Noord-Brabant en een prijs voor de snelste groeier in de hele flexbranche (vorig jaar). Maar hoe kort geleden ook, Schaap wenst er niet te lang bij stil te staan. “De prijzen zijn hooguit een bevestiging dat we op de goede weg zijn. Verder is het geschiedenis, ik wil vooruit. We zijn nu nog te onbekend bij het grote publiek. Nu de hele organisatie is ingericht op verdere groei, dragen we onze boodschap pas actief uit.”

Want Payper zit niet stil. Hoewel het in de eerste plaats natuurlijk gaat om het leveren van de juiste mensen, denkt het ook op andere vlakken mee met bedrijven. Als het aan Schaap ligt, introduceert Payper binnenkort bijvoorbeeld een stappenteller bij haar klanten. Want het aantal stappen dat personeel op een dag zet, kan veel informatie geven. Over medewerkers, maar ook over de werkomstandigheden. “Als kantoorpersoneel heel veel loopt, kan het betekenen dat het veel pauzes neemt. Maar het kan ook zijn dat de printer op de verkeerde plek staat. Als je er serieus mee aan de slag gaat, kunnen cijfers altijd aanleiding geven om dingen te verbeteren.”

Payper Labs
Het is maar een klein voorbeeld van de vernieuwingsdrang bij Payper. Het bedrijf is altijd op zoek naar nieuwe manieren om iets toe te voegen aan bedrijven. Natuurlijk, op de eerste plaats gaat het erom de juiste medewerkers te leveren voor flexibel werk en de administratie daaromheen uit handen te nemen. Payper wil echter ook verrassen en bedrijven faciliteren bij processen. Speciaal daarvoor is Payper Labs opgericht. Vier werknemers zijn hier fulltime bezig met het ontwikkelen van innovaties. Ze peilen de behoeften bij klanten en werknemers en vertalen die in technologische oplossingen, daarbij gesteund door het krachtige Salesforce (een Customer Relationship Management platform). Zo is er al een app die automatisch de aanwezigheid van werknemers aangeeft. Schaap: “Het is raar dat iemand uren moet registreren, terwijl iedereen ziet dat hij de hele dag aanwezig is. Dat kan slimmer. Wij zoeken doorlopend naar dat soort oplossingen en bieden ze proactief bij onze klanten aan.”

“Zoektocht naar extra toegevoegde waarde”

Automatisering
“We voeren een continue zoektocht naar extra toegevoegde waarde, bijvoorbeeld in automatisering”, zegt Schaap. “Daar investeren we in. Komend jaar zullen we onze klanten nog beter informeren over alles wat zich in hun bedrijf afspeelt op personeelsgebied. Denk aan de totstandkoming van kosten, prestaties ten opzichte van bedrijven uit dezelfde sector. Met zulke zaken onderscheiden wij ons nadrukkelijk.” Zo snel als het bedrijf is gegroeid, zo snel moet het daarom vanaf nu ook met de naamsbekendheid gaan. Schaap steekt zijn verwachtingen niet onder stoelen of banken. “Over een paar jaar moet Payper een Ring A10-bedrijf zijn. Niet dat we ons in Amsterdam willen vestigen, maar als ik daar rijd zie ik allemaal bedrijven die ik ken. Ik weet wat hun dienstverlening inhoudt, wie hun doelgroepen zijn en of ik ze nodig heb. Wij zijn een payrollbedrijf waarvan straks iedereen meteen moet weten dat we ertoe doen. Bij specifieke vraagstukken moeten ze Payper hebben, zo simpel moet het zijn. En die vraagstukken zijn er genoeg, want flexibel werk blijft toenemen. Tegelijk wil elk bedrijf goede mensen hebben zonder werkgeversrisico’s te lopen.”

Deel dit artikel