bedankt voor jouw interesse in Payper.
Kim, relatiemanager bij Payper
Werkgeluk
Als werkgever wil je voorkomen dat je goed presterende medewerkers vertrekken. De continuïteit van je dienstverlening komt in het gedrang en een nieuwe medewerker werven en inwerken kost tijd en geld. In dit artikel krijg je tips over hoe je je talent kunt behouden.
Leestijd ongeveer
Ongewenst verloopPersoneelsverloop is een veelvoorkomend probleem voor veel ondernemers. Het kan duur zijn om werknemers te vervangen en het kan ook Meer wil je als werkgever natuurlijk voorkomen. Als een goed presterende medewerker vertrekt, krijg je er al snel extra uitdagingen bij. Je continuïteit stremt. Het werven van nieuwe krachten kost geld. En met je medewerker loopt ook de ervaring en kennis zo de deur uit.
Zonde natuurlijk! Maar nu kandidaten niet voor het oprapen liggen, worden de uitdagingen des te groter. En zo ook de zorgen. Dat vraagt om actie. Om een planmatige aanpak ter voorkoming van dit scenario.
In dit artikel lees je tips voor een slim retentiebeleidEen retentiebeleid is een strategisch plan dat door een organisatie wordt geïmplementeerd om getalenteerde werknemers aan te trekken, te behouden Meer, waarmee je jouw organisatie wendbaarder maakt. En waarmee je voorkomt dat schaarste in personeel je grote zorgen geeft. Hoe?
Bij krapte op de arbeidsmarkt, is een goed retentiebeleid des te belangrijker. Als je erin slaagt om medewerkers voortdurend te motiveren, behoud je ze ook voor de lange termijn. Dus eigenlijk is het heel simpel. Zorg dat je personeel gelukkig is!
Maar hoe creëer je nou een duurzame band tussen de organisatie en je medewerkers?
Dit begint bij inzicht. Meet de tevredenheid binnen je organisatie, zodat je weet welke punten om actie vragen. Hoe beter de maatregelen op de medewerkers worden afgestemd, hoe meer waardering er ontstaat binnen je organisatie.
Belangrijke aandachtspunten die vrijwel altijd bovenaan staan, zijn: persoonlijke ontwikkeling, work-life balance en de werkomgeving.
Zaken die op dit moment erg gewaardeerd worden zijn flexibele werkmodellen. Zoals thuiswerkenThuiswerken, ook wel bekend als telewerken of remote werken, is een werkarrangement waarbij werknemers hun werk doen vanuit hun eigen Meer, parttime werken of de mogelijkheid om een sabbatical te nemen. Ook elementen die ‘gezond werken’ bevorderen, zijn al jaren populair. Denk hierbij aan sta-bureaus, fruit op kantoor, sportabonnementen of een fietsregeling.
Onderschat ook niet: goede koffie! En voorwaarden als reiskostenvergoedingReiskostenvergoeding is een vergoeding die werkgevers aan hun werknemers betalen om de kosten te dekken die zij maken om naar Meer en (extra) beloningen. Maar ook een gestructureerd feedback-systeem wordt vaak belangrijk gevonden.
Extraatjes die het leuk maken om bij jouw organisatie te werken, dragen ook bij. Het zorgt voor een vibe waar mensen graag bij horen. Denk aan personeelsfeestjes, borrels en uitjes. Maar ook faciliteiten op kantoor of georganiseerde extra’s zoals periodieke massages of sportlessen.
Naast je retentiebeleid, is er nog iets waar je op in kunt zetten om je te wapenen tegen verloop: employer branding. Oftewel een aantrekkelijk werkgeversmerk. Het zorgt ervoor dat je gekozen wordt als werkgever. En dat medewerkers er trots op zijn om bij je te werken.
Presenteer jezelf dus als een prettige werkgever. Wat heb je daarvoor nodig?
Met een sterk employer brand onderscheid je jezelf als werkgever. Maar dit begint bij een heldere werkgeversbelofte, die je gebruikt in je interne en externe communicatie.
In een heldere werkgeversbelofte, breng je jouw organisatiewaarden, identiteit en ambities samen. Houd het authentiek, maar zorg er ook voor dat het opvalt en aanspreekt. Een sterk werkgeversmerk wordt herkend. Het inspireert en activeert talenten die hier goed bij passen. Maar naast nieuwe talenten, zorgt het er ook voor dat bestaande medewerkers graag voor je (blijven) werken.
Meer aantrekkingskracht en betrokkenheid en minder verloop dus!
Een aantrekkelijk werkgeversmerk hoort ook verweven te zitten in je kandidaat- en medewerkerreis. In de weg die zij afleggen, horen zij te beleven waar jouw organisatie als werkgever voor staat en wat je hen te bieden hebt. Van het eerste contact tot aan het vertrek; een optimale beleving zorgt dat je medewerkers aan je bindt. Dat je aanbevolen wordt. En nieuwe talenten blijft aantrekken.
Neem dus die candidate journey eens goed onder de loep. Bekijk welke contactmomenten er allemaal zijn en hoe deze beleefd worden. Zo maak je inzichtelijk waar de verbeterpunten liggen.
Wil jij meer concrete tips voor het verlagen van je verloop? En behouden van je talenten? Lees dan onze download ‘Focus op behoud van je medewerkers’.
We vertellen je graag vrijblijvend hoe wij ‘zorgeloos payrollen’ voor jou kunnen waarmaken. Een half uurtje is genoeg want een goed idee heb je zo uitgelegd. Laat jouw gegevens achter en wij nemen contact met je op.
Datum publicatie: 23 juni, 2022
Gewijzigd: 16 februari, 2023
Leestijd:
Categorie: Werkgeluk