bedankt voor jouw interesse in Payper.
Kim, relatiemanager bij Payper
HR-trends & actualiteit
Het advies om zo veel mogelijk thuis te werken komt te vervallen. De een zal erom staan te springen, terwijl de ander het juist wel heerlijk vond om aan de keukentafel te werken. De meeste werkgevers zullen er vermoedelijk reikhalzend naar uitkijken.
Leestijd ongeveer
Mogen jouw medewerkers straks nog geheel of gedeeltelijk thuis blijven werken? En zo ja, wat voor verhouding vind je dan acceptabel? Vragen waar je als werkgever goed over na moet denken en moet verwerken in de bedrijfsvoering, voordat je jouw werknemers straks weer allemaal spreekt bij de koffieautomaat.
Bij Payper hebben we gekozen voor een 60% – 40% verhouding. 3 dagen op kantoor, 2 dagen thuiswerkenThuiswerken, ook wel bekend als telewerken of remote werken, is een werkarrangement waarbij werknemers hun werk doen vanuit hun eigen Meer is het nieuwe normaal bij Payper B.V. en dat bevalt goed! Tenminste, als we die 9,2 voor medewerkerstevredenheidMedewerkerstevredenheid is de mate waarin werknemers tevreden en betrokken zijn bij hun werk en hun werkomgeving. Meer mogen geloven
Edwin Schaap, Algemeen Directeur Payper B.V.
Iedere ondernemers heeft een eigen visie over een thuiswerkbeleid. Waar de een vanuit eigen optiek graag iedereen weer terug op kantoor wil hebben, zijn er ook ondernemers die ervoor kiezen om de verantwoordelijkheid bij de medewerkers zelf te leggen. Toch is het goed om na te denken over een thuiswerkbeleid waar het merendeel van de mensen zich in kan vinden. Onderstaande tips kunnen je helpen bij het opstellen van een thuiswerkbeleid:
Heb je eerder tijdens de lockdown de reiskosten van je medewerkers gepauzeerd? Denk er dan wel aan om deze weer opnieuw te activeren zodra ze weer naar kantoor komen. Uiteraard houd je hier rekening met de thuiswerk afspraken die je met je personeel maakt.
Heb je een vast aantal kantoordagen per week afgesproken? Dan zou je de vaste reiskostenvergoedingReiskostenvergoeding is een vergoeding die werkgevers aan hun werknemers betalen om de kosten te dekken die zij maken om naar Meer per periode opnieuw kunnen berekenen. Geef je je medewerkers meer vrijheid in die keuze, dan is het wellicht een goed idee om ze hun reiskosten handmatig te laten declareren. Om te voorkomen dat het invoeren van de reiskosten vergeten wordt, kun je als werkgever een wekelijkse of maandelijkse reminder sturen. Zo voorkom je dat er ineens grote declaraties worden gedaan.
En was je al overgegaan tot het uitbetalen van een thuiswerkvergoeding? Ook daarop is de verdeling thuiswerk-kantoor uiteraard van invloed.
Het zal best wel even wennen zijn om elkaar weer te mogen ontmoeten op kantoor. Je zal best even moeten acclimatiseren: je zit niet meer thuis met je gezin om je heen en kunt naar je collega’s toe lopen wanneer je vragen hebt. Online vergaderingen zullen nog wel blijven, maar een praatje tussen je werk door met collega’s is weer helemaal terug!
Ondanks dat we het fijn vinden om weer fysiek met collega’s samen te kunnen werken, moeten we er samen voor zorgen dat onze werkomgeving een veilige plek blijft. Houd daarom voldoende afstand van je collega’s zodat een uitbraak van het virus in jouw kantoorpand voorkomen kan worden.
Iedereen wil het liefst weer fysiek in vergaderruimtes zitten en plannen bespreken, echter zal dit nog heel even op zich moeten wachten. Er is namelijk één voorwaarde, we kunnen op kantoor werken, maar dan moeten we de 1,5 meter nog steeds in acht nemen. We mogen allang blij zijn dat de overheid besloten heeft om medewerkers weer terug te laten gaan naar hun werkplekken op kantoor.
In ons eigen kantoorpand hebben we nu niet meer alleen formele werkplekken maar ook informele zitplekken. Er zit voldoende ruimte tussen de zitplekken en dit maakt het mogelijk om ook even met elkaar te socializen. Het is een opluchting dat we vanaf nu weer naar kantoor toe kunnen, met toestemming van het kabinet.
Let wel op, als je geen 1,5 meter afstand kunt houden, geld nog steeds het advies, werk thuis!
Oh en een gratis tip: vergeet niet om genoeg koffie te bestellen!
Onze medewerkers gaan graag met jou het gesprek aan over het thuiswerkbeleid binnen jouw bedrijf. Onze collega’s van HR ondersteuning hebben al een groot aantal bedrijven geholpen met het opstellen van een breed gedragen thuiswerkbeleid. Benieuwd wat wij vanuit HR ondersteuning kunnen betekenen? Neem vrijblijvend contact op om hier een keer over te sparren!
We vertellen je graag vrijblijvend hoe wij ‘zorgeloos payrollen’ voor jou kunnen waarmaken. Een half uurtje is genoeg want een goed idee heb je zo uitgelegd. Laat jouw gegevens achter en wij nemen contact met je op.
Datum publicatie: 23 juni, 2021
Gewijzigd: 23 juni, 2021
Leestijd:
Categorie: HR-trends & actualiteit, Corona