Waarom payrollbedrijven platformbedrijven (moeten) zijn

“Uber, the world’s largest taxi company, owns no vehicles. Facebook, the world’s most popular media owner, creates no content. Alibaba, the most valuable retailer, has no inventory. And Airbnb, the world’s largest accommodation provider, owns no real estate. Something interesting is happening.”Tom Goodwin

Bovenstaande quote van Tom Goodwin heb je wellicht al vaker gehoord. Het geeft aan dat het platform- en softwaredenken van grote bedrijven een grote vlucht nemen. De genoemde bedrijven ervaren exponentiële groei zoals meer traditionele bedrijven in hun respectievelijke sectoren alleen maar van kunnen dromen. Indrukwekkende voorbeelden, maar hoe doen deze bedrijven dit? Voornamelijk door zelf geen middelen te bezitten, alle processen plat te slaan en uit te kleden, te optimaliseren en te automatiseren. Risico’s zijn daardoor minimaal.

Wat heeft dat met payrollbedrijven te maken?
De dienstverlening die payrollers aanbieden lijken op eerste gezicht niet geschikt om als platform aan te bieden. Het zijn kennisintensieve diensten waar een hoop controle en compliance bij kijken. Dan hebben we het nog niet eens gehad over de ‘uitzonderingen op de regel’ en het te woord staan van flexibele krachten met vragen over CAO, pensioen of andere HR-zaken. Toch is er een hoop te zeggen voor ‘payroll als platform’

Payroll is een proces
Het correct verlonen van een grote groep mensen volgens verschillende regels is een proces: we gooien een bak data ‘in het systeem’, en aan de andere kant rollen er loonstroken en betaalopdrachten uit. Er gebeurt een hoop tussen input en output, maar hier komt het wel op neer. Iedere handeling en stap tussen in- en output is in principe terug te brengen tot een set regels. Dat betekent dat deze handelingen ook te automatiseren zijn. Dat betekent overigens niet dat payrollbedrijven deze processen kunnen versimpelen, uitkleden of beperken zoals sommige bedrijven die Goodwin aanhaalt wel gedaan hebben. Payroll is een proces dat zich aan een hoop wet- en regelgeving moet houden. ‘Disruptive’ zijn, zoals Uber bijvoorbeeld, past daar niet bij.

Payroll heeft baat bij selfservice
De kwaliteit van de ‘input’ is van vitaal belang bij payroll. Het gaat om gevoelige gegevens: persoonsgegevens en salarissen van mensen. Deze informatie moet kloppen. Wie ooit op de basisschool in een kring een verhaal heeft doorverteld weet dat hoe meer mensen er tussen de in- en output van informatie zitten, hoe minder ervan klopt. Vroeger hadden payrollbedrijven te maken met urenbriefjes in allerlei soorten en maten: excel, scans, foto’s, mailtjes en ja, zelfs de beruchte bierviltjes. Handmatige invoer door derden zorgde voor fouten, waarop de nodige correcties (moesten) volgen. Tegenwoordig is de software in de branche steeds meer volwassen aan het worden- intermediairs, bedrijven en flexkrachten kunnen zelf uren invoeren en/of accorderen. Het payrollbedrijf gaat steeds meer richting ‘platform’, waarop bedrijven zelf hun medewerkers kunnen aanmelden, onboarden, beheren en verlonen. Uiteraard wel met groter gemak dan wanneer ze zelf een HR-administratie moeten optuigen.

Compliance is van het grootste belang
Het voldoen aan wet- en regelgeving is van groot belang voor payrollbedrijven. Platformdenken kan juist hierom van groot belang zijn. Door compliance in te bouwen in alle systemen en digitale mogelijkheden met behulp van controle- en validatiemechanismen kunnen er geen (menselijke) fouten meer gemaakt worden. Het gaat dan voornamelijk om het monitoren van bepaalde tijdsgebonden regels.

Om in de toekomst concurrerend te blijven, moet de traditionele flexbranche processen zoveel mogelijk digitaliseren. Ten eerste om de kosten te drukken, maar ook om, naast traditionele, ook nieuwe inkomstenstromen aan te boren. De flexbranche kan haar concurrentiekracht ook verbeteren door zelf te investeren in werkplatformen. Als organisatie wil je de boot niet missen maar zelf investeren is voor veel kleinere spelers op de markt haast onmogelijk. 

Payroll als platform
De flexibilisering van de arbeidsmarkt is niet meer terug te draaien. Uiteindelijk zullen payroll bedrijven een transitie maken naar platform organisaties die steengoede software bieden voor het verlonen en tewerkstellen van flexibele krachten. Selfservice en vooral het zelf kunnen onboarden op een dergelijk platform zal een cruciale rol spelen.

PayperOne
Met het in eigen beheer ontwikkelde platform PayperOne is Payper klaar voor de toekomst. Dankzij het intuïtieve platform is er binnen no-time zowel de match als arbeidsovereenkomst gemaakt. Vele tijdsintensieve handelingen zijn te doen met enkele muisklikken. Een gebruiksvriendelijke ervaring voor werkgever, intermediair en flexkracht. 

Met PayperOne vergroot je je netwerk en inkoop kanalen. We hebben de kracht van onze intermediairs gebundeld om sneller tot een match te komen. Klanten van Payper maken deel uit van het Payper netwerk en dat biedt ondernemers nieuwe business kansen, verhoogt je visibiliteit en reputatie op de markt. Omdat Payper gecertificeerd is voldoe je direct aan de strenge wet- en regelgeving met betrekking tot personeels- en loonadministratie.